Genomgång i helklass
Jag har gjort en kartläggning på två femteklasser med hjälp av diamantdiagnosen AG9. Båda klasserna gav likvärdiga resultat, men givetvis skiljer de sig på individnivå. Jag valde denna diagnos i samråd med deras MA-lärare. Vi kom överens om AG9 vilket handlar om multiplikation och division, något de jobbat med både tidigare och under nuvarande undervisning. Vi valde en diagnos om multiplikation och division med räknesagor då det ger eleverna kontext och mening, samtidigt som det ger mer diskussionsmaterial till mikroundervisningen.
Jag inledde lektionen efter jag rättat diagnosen med att gå igenom likhetstecknet i helklass då många hade slarvat med detta på diagnosen. Jag började med
uppgifter som 63/9 = __ - 4. Sedan gick vi igenom två uppgifter från
diagnosen där många hade använt likhetstecknet på ett felaktigt sätt.
Uträkningen var 4*8+2 = 34. Många elever hade fått rätt svar, men med
uträkningen 4*8=32+2. Svaret blir rätt men de får att 32=34 vilket inte är
korrekt. Efter genomgången av detta kändes det som att de allra flesta förstod
varför det inte går att skriva så. Vi gick även igenom uträkningen 50/7 = 7
rest 1. Svaret till uppgiften var att Karin kunde köpa 7 bullar á 7kr för sina
50kr. Även här var det många som fått rätt svar men med uträkningen 50/7=7
vilket inte är korrekt. Vi rättade till problemet även här och det kändes som
att eleverna hängde med.
Mikroundervisning
Efter genomgången
berättade jag vilka jag ville ha mikroundervisning med. Jag var noga med att
poängtera att det inte var de som hade flest fel eller flest rätt utan att jag
valt personer som tänker annorlunda. Under
mikroundervisningen var eleverna ivriga med att dela med sig hur de tänker och
det skapades intressanta diskussioner om vilken strategi som var effektivast
att använda till olika slags uppgifter.
Det kändes som att
jag verkligen fick chansen att nå fram till eleverna och jobba med deras
svårigheter. Jag försökte involvera de elever som hade löst uppgiften korrekt
för att få ett annat synsätt än mitt eget för att lösa uppgiften. Tanken med
detta var att de som hade svårigheter fick höra hur man kan lösa uppgiften på
olika sätt.
Tyvärr hade jag
knappt 30 minuter på mig till mikroundervisningen i båda klasserna, vilket inte
riktigt räckte till. Vi hann gå igenom de flesta uppgifterna de visat sig ha
svårigheter på. Under nästa mattelektion ska jag ta dem åt sidan igen och göra
liknande uppgifter för att få dem att generalisera sin nya kunskap, sedan ska
de få gå igenom sin egen diagnos och hitta sina felsvar och rätta till dem.
Flera elever jag hade mikroundervisning med hade svårigheter med uppgiften 90*6 då de inte insett att de kan generalisera sin kunskap om att 9*6=54 och
då borde 90*6=540. Många
visade även att de hade problem med att räkna ut följande uppgift: "Karin
räknar 6 matteuppgifter om dagen. Efter hur många dagar har hon räknat 48
uppgifter?" När jag gick igenom denna fråga fick jag förslag som att man
ska räkna 6*48, vilket de inte klarade av att räkna ut. Men efter lite
resonerande om det verkligen var möjligt att det skulle ta nästan 300 dagar för
Karin att göra 48 uppgifter, även om hon gjorde 6 om dagen kom vi överens om
att det inte var rimligt. Efter ytterligare diskussion kom vi tillsammans fram
till att 6*__=48. Denna uppgift hade de inte problem med att lösa utan kom fram
till att det skulle ta 8 dagar för Karin att lösa 48 uppgifter. Jag tog detta
vidare och visade att om 6*8=48 måste 48/6=8. Detta höll de med om och insåg
att detta nog var det lättaste sättet att lösa uppgiften på.
Jag
förberedde mikroundervisningen genom att gå igenom resultatblanketten jag fyllt
i och såg då att flera elever hade svårigheter med samma slags uppgifter. Men
detta gällde inte för alla uppgifter vilket skulle ge goda möjligheter för
eleverna att förklara för varandra hur de tänker. Efter att jag valt 6 elever
gick jag igenom deras diagnoser på djupet för att förstå hur de har tänkt och
varför vissa uppgifter blivit fel. Jag antecknade mina tankar för varje uppgift
jag skulle gå igenom och förberedde även liknande uppgifter.
Något
som var lätt att få eleverna att förstå var uppgiften 90*6. De flesta löste uppgiften genom upprepad addition (90+90+90+90+90+90+90) vilket gjorde att de
tappade bort sig och fick ett felaktigt svar. I båda grupperna fanns elever som
kunde lösa uppgiften med en bättre strategi. Dessa elever fick sedan förklara
för de som hade svårigheter med denna uppgift. De berättade att de visste att
9*6=54 och då vet de att 90*6=540. Eleverna som tidigare hade svårigheter
verkade förstå detta till fullo och vi behövde inte diskutera uppgiften vidare.
Jag upplevde inte att det var något som var särskilt svårt för eleverna att
förstå, men att förklara hur de kunde tänka angående uppgiften där Karin
räknade 6 uppgifter om dagen krävde mer tid och engagemang än de övriga
uppgifterna. Detta tror jag beror på att uppgiften var utformad på ett sätt som
skulle förvirra eleverna något angående vilket räknesätt de ska använda.
Om
jag skulle göra diagnosen och mikroundervisningen igen hade jag sagt till
eleverna att skriva sina uträkningar utförligt. Diagnosen var dock gjord på ett
sätt som inte uppmuntrade detta, vilket var lite synd då det hade varit
intressant att se hur fler elever tänker. Angående mikroundervisningen hade jag
valt en längre lektion för att utföra den, nu blev den tvådelad vilket inte var helt optimalt.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar